Welkom, gast. Klik Log In
ChowChowPraat. Het Nederlandstalig Chow Chow Forum

HomeHelpZoekLog In  

Peiling Peiling
Vraag: Als ik een Chow Chow zou kopen koop dan ...

alleen van een bona-fide fokker.    
  21 (95.5%)
gewoon via de handel.    
  0 (0.0%)
maakt me niet uit.    
  1 (4.5%)

Totaal aantal stemmen: 22
« Gemaakt door: DutchChow op: 04. Feb 2010 om 20:01 »

Pagina's: 1 2 
Stuur Onderwerp Druk Af
Een Chow Chow met of zonder papieren (Gelezen 19234 maal)
hans
ChowChowPrater
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

Re: Een Chow Chow met of zonder papieren
Reageer #15 - 08. Feb 2010 om 12:36

Hallo Loes,

Wat bedoel je met (sorry Hans) ik heb je verhaal `n paar keer door gelezen maar ik snap niet wat je daarmee op doelt????
Wil je het misschien uitleggen!

Gr.Hans
Naar boven

IP Gelogd

DutchChow
Global Moderator
Niet aangemeld

Ik hou van ChowChowPraat!

Nederland
Geslacht: male
Reageer #16 - 08. Feb 2010 om 13:10

Janneke geeft goed weer met wat ik voor ogen had met het plaatsen van deze peiling en het openen van dit onderwerp.
Ze sluit terecht af met:

Citaat:
Dit doet verder niets af aan de waarde die elke Chow/Chow lookalike  voor zijn eigenaar heeft, ongeacht zijn afkomst.
Aan zijn afkomst kan de hond in kwestie niets doen. De band tussen mens en hond heeft met afkomst ook niets te maken.

...

Is dit geen mooie Chow Chow Look-a-Like?
Dit is een foto van onze eerste Chow. Beer is 13 jaar geworden en had geen 'papieren'. Hij heeft bij ons het Chow-Virus gebracht!
Lief en leed heeft hij met ons gedeeld.
Nu hebben we vier Chow Chows.....maar wel met 'papieren'...... Knipoog

Peter
Naar boven

--
DutchChow
"Mijn blauwe tong fluistert Chow Chow!"
IP Gelogd

mingli
Chow Chow Pup
*
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

Reageer #17 - 09. Feb 2010 om 00:37

we hebben zelf voor dat we mingli aanschafte ook bij broodfokkers rond gekeken.

het liefst zou je ze dan allemaal mee naar huis nemen om ze een beter plekje te geven,maar het is een feit dat je daar de broodfok mee in stand houd.

het hoeft niet te betekenen dat je een slechte hond koopt,als hij van de broodfok afkomt.

Er zijn ook mensen die thuis een nestje hebben van een hond zonder stamboom, en een advertentie zetten op marktplaats.
(vind ik persoonlijk niets mis mee)

Zelf zie ik graag wel  iets van de karakters van de ouders van m,n hond , dit gaat je bij een puppie fabriek niet lukken.

Dus ik zeg zelf koop een pup bij een bonafide fokker,of bij mensen waar het duidelijk niet om het geld te doen is. In beide gevallen zullen ze goed ,of met de juiste bedoelingen ter wereld gekomen zijn ,en hebben de ouder honden geen slecht leven.

gr Boy

Naar boven

IP Gelogd

Faro
Junior Chow Chow
**
Niet aangemeld

I love Chow Chows!

Mook
Geslacht: female
Reageer #18 - 09. Feb 2010 om 13:30

Ik zelf heb altijd de voorkeur voor een hond met 'papieren' simpel weg omdat je dan een zekere garantie hebt. Je kunt vaak de ouder honden zien, kijken wat hun karakter is.
Daarbij kun je vaak nog terug vallen op de fokker, voor eventuele vragen of adviezen.

Ik vind wel dat een hond van een broodfokker niet garant staat dat je dan per definitie een ´slechte´ hond koopt. Ik denk dat je daar vast wel gezonde en lieve honden kunt halen. Maar de kans is in deze gevallen vaak stukken groter dat je de eerste maanden de deur plat loopt bij de da, als de hond het dan al overleeft. Daarbij is het altijd twijfelachtig waar de honden vandaan komen dus de kans dat je een of beide ouder honden zult zien is minimaal.

Zoals Boy al zegt het liefst koop ik wel een hond bij de broodfokker want dan weet ik dat ik ze een goed plekje kan geven met veel liefde. Maar op deze manier zullen broodfokker altijd bestaan.

Ik vind het wel jammer om te zien dat er vaak op het forum vrij fel gereageert word op mensen met een ´lookalike´ chow. Dan vraag ik me af waarom die bewoordingen. Zij zitten hier tenslotte op het forum om informatie te verzamelen en met chow liefhebbers te praten, ik zou zeggen om juist die kans te pakken om uit te leggen wat de voor en nadelen zijn van zo´n keuze. Ik kan me voorstellen dat men bang is om op het forum neer te zetten dat je chow iets mankeert omdat je weet dat je de kritiek zult krijgen van ´tja dat krijg je als je chow geen officiele fci papieren heeft.
Ook lijkt het me hypocriet gezien het feit dat er verschillende keren op het forum is gebleken dat honden met ´papieren´ ook dingen kunnen mankeren en dat de fokker het ook laat afweten.

Aan de andere kant sta ik er ook wel weer achter dat men fel reageert want je koopt wel een chow chow. Het is geen mode hond dus als het goed is heb je je verdiept in het ras en tot besluit gekomen dat dit is wat je wilt maar ook wat je past.
Kortom je hebt het beste voor met het ras. Als dit het geval is zou ik altijd bij een fokker kopen. Je  moet stimuleren om de gezondheids problemen van het ras te onderzoeken. in kaart te brengen. Het is dan belangrijk in welke bloedlijn de ´gebreken´voorkomen zodat hier iets mee gedaan kan worden mbt fokken. Lijkt mij teminste... Ik denk zeker als je met een hond van een broodfokker gaat fokken dat je deze gezondheidsproblemen in de hand gaat werken. Zoals al eerder staat beschreven met nestje op de marktplaats.

Kortom het is een lastige kwestie, ik denk dat deze discussie voor nog een lange tijd zal bestaan aangezien broodfokkers ook nog voor een lange tijd zullen bestaan en er altijd mensen zijn die er in blijven trappen. Of die geld uit hun hond willen halen.

Groetjes djeny

Naar boven

IP Gelogd

Remie
Junior Chow Chow
**
Niet aangemeld

De chow, een hond met
een gouden hart.

Gelderland
Reageer #19 - 12. Jun 2012 om 16:31

Ik heb tot nu toe allemaal herplaatsers gehad, de keuze voor een stamboom of niet ligt dan niet geheel in mijn handen. Want de hond heeft een nieuw plaatsje nodig, met of zonder stamboom.

Nu heeft Blue toevallig een stamboom, en ik moet zeggen dat ik het prettig vind om te weten hoe het met de erfelijke ziektes zit. Je hebt toch meer zekerheid.

Mijn volgende hond, wat een pup zal zijn van nog een onbekend ras, zal ook een stamboom hebben. Juist voor dit wat zekere gevoel. En omdat ik toch het idee heb dat je een fokker te pakken hebt waar je op terug kunt vallen met vragen enzo.

Ik ga dus voor optie 1.  Smilie
Naar boven

'every cloud has a silver lining'. 
Letterlijk betekent dit 'iedere wolk heeft een zilveren rand'. 
Zoiets als in het Nederlands 'achter de wolken schijnt de zon'.
www.silverlinings.nl
IP Gelogd

Remie
Junior Chow Chow
**
Niet aangemeld

De chow, een hond met
een gouden hart.

Gelderland
Reageer #20 - 12. Jun 2012 om 16:32

Dit is alweer een oud topic zie ik nu pas..
oeps.
Naar boven

'every cloud has a silver lining'. 
Letterlijk betekent dit 'iedere wolk heeft een zilveren rand'. 
Zoiets als in het Nederlands 'achter de wolken schijnt de zon'.
www.silverlinings.nl
IP Gelogd

HelmaChow
Global Moderator
Niet aangemeld

Ik hou van al mijn Chow
Chows!

Reageer #21 - 12. Jun 2012 om 19:28

Of het nu een oude topic is of niet. Ik onderschrijf je mening... Smilie
Maar niet alleen vanwege het punt dat je (hopelijk) kunt terugvallen op de fokker, maar met name dan ook dat je meer weet van de herkomst en een goede fokker zich aan de afgesproken fokregels zal houden.

Helma
Naar boven

Chow Knuffels!
IP Gelogd

JW
Chow Chow Pup
*
Niet aangemeld

Bow Wow Jippy Jo Jippy
Jee

Reageer #22 - 24. Jun 2012 om 22:38

Tja in het kort...

Het voordeel van import/geen papieren/geen stamboom;
# Goedkope Aanschaf

De risico's van import/geen papieren/geen stamboom;
# Verhoogde kans op ziektes, fysieke gebreken & fysiologische/psychologische afwijkingen.

Let wel dat met deze verhoogde kans je...
a) waarschijnlijk minder lang van je Chow (of welk dier dan ook) kan genieten, heb je 500 ballen uitgegeven aan een item dat slechts 3 jaar mee gaat, ipv 1000 voor eentje die 10 jaar mee gaat.
b) als dierenvriend tenminste, bakken met geld kan klaar gaan zetten zodra deze gebreken aan de oppervlakte komen.

Van broodfokkers kopen = (verhoogde kans) jezelf & je dierenvriend in de problemen helpen met extra kosten in de toekomst & veel onnodig dierenleed. Let wel dat een prikje voor een hoestje al een paar 10tjes kan kosten, een gewrichts operatie een paar 100 euri's en een nieuwe hond (met dezelfde kansen op medische problemen) zo weer 500 euro!

Voordelen van "bonafide" fokkers, uiteraard het tegenovergestelde, maar hier gaat ie;
# In vele gevallen een medische garantie
# Zekerheid van bovenmatige medische zorg van het dier, inentingen & ontworming bijv.
# Gerechtelijk gesteunde Controle voor genetisch sterke nakomelingen, zoals de controle op Chows in Nederland op de belangrijke gewrichten.
# Door de regels van 't vak, vaak toch gedreven dierenvrienden, die het beste voor hebben met de beestjes
# Uw hondje zal een aanzienlijk sterkere overlevingskans hebben wanneer het gaat om ziektes
# Wilt u zelf gaan fokken, dan weet u wat voor vlees u in de kuip heeft!

Fok-verenigingen is het enige wat nog toe gevoegd kan worden aan de mix, dat "bedrijven" die fokken, de broodfokkers zeg maar, een slechte naam krijgen door niet bij een vereniging te horen, geblacklist zogezegd. Waarbij leden elkaar controleren op "humane" fok procedures.

Stop daarom met kopen van dieren bij ongecontrolleerde fokkers! Doe je dit wel dan houd je deze puppymills etc aan het werk en dat willen de honden niet, dierenvrienden niet, jouw portomonnee niet etc!

Tuurlijk kan het met een gecertificeerde, gecontrolleerde, bonafide fokker ook fout gaan, maar daarom zie je ook steeds meer een 2j medische garantie, dit garandeerd ook bij fokkers dat ze hun beste doen zulk sterk mogelijk genetisch nazaad te produceren.  Of het kan goed gaan met een pup aangeschaft van een ongecontrolleerde fokker die zich niet aan wat voor regels dan ook houd, maar door juist bij hen geen pup te kopen, promote je het gecontrolleerde fokken, de regels volgen, goed zijn voor hun dieren!

Oh... en als je nou een grote, lieve, rode/witte/zwarte, harige lobbes tegenkomt in het asiel, die psychisch & fysisch nog naar behoren functioneert, overweeg dan ook zeker om hem of haar een warm huis te bieden! Minder centen kwijt, dezelfde liefde krijg je er voor terug (misschien zelfs nog meer!)

Dan kost het maar het dubbele, dan hebben jij & je dierenvriend geheit minder zorgen & meer ruimte voor liefde & plezier!

FIRST POST! HAI MENSEN Knipoog
Naar boven

IP Gelogd

DutchChow
Global Moderator
Niet aangemeld

Ik hou van ChowChowPraat!

Nederland
Reageer #23 - 25. Jun 2012 om 07:46

Jan Willem,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.......
Ja, ga voor een bonafide fokker en het liefst voor iemand die lid is van een, door de Raad van Beheer, erkende rasvereniging.
De NCCC is zo'n vereniging......  Knipoog

Peter
Naar boven

--
DutchChow
"Mijn blauwe tong fluistert Chow Chow!"
IP Gelogd

Kelly
Chow Chow Pup
*
Niet aangemeld

Our baby chow Kenzo

Reageer #24 - 11. Aug 2016 om 16:13

Hallo allemaal,

Nu zie ik dat deze forum al jaren geleden is opgezet maar graag zou ik nog even willen reageren.
Wij hebben onze Kenzo van een gezin die een nestje had met 4 chow pups. We hebben de moeder gezien, puppypakket mee gekregen en zelfs spullen uit het nest. Tot op heden nog steeds contact met het gezin en het gaat super goed met Kenzo.

Wij hebben inderdaad ook veel research gedaan. Eerder contact gehad met het NCCC maar uiteindelijk toch ergens anders terecht gekomen. We hebben nergens spijt van en je hebt ook gewoon goede mensen die graag zelf een nestje willen zonder alle poespas.
Kenzo is onze eerste chow en we zijn helemaal verlieft. Daarom laten wij ook graag zien dat een chow zonder stamboom aan alle eisen wel kan voldoen.

Wij zullen dan ook aanwezig zijn op de 'Jonge honden dag' aanstaande oktober.  Smilie

Groetjes,
Kelly
Naar boven

IP Gelogd

Zeehond
ChowChowPrater
Niet aangemeld

Waarom lang als het kort
kan?

Pieterburen
Reageer #25 - 11. Aug 2016 om 22:14

Beste Kelly

Wat is 'poespas'?
Zorgvuldig fokken zou ik niet zo omschrijven.

Groet
Janneke
Naar boven

IP Gelogd

Pagina's: 1 2 
Stuur Onderwerp Druk Af