Welkom, gast. Klik Log In
ChowChowPraat. Het Nederlandstalig Chow Chow Forum

HomeHelpZoekLog In  

Peiling Peiling
Vraag: Als ik een Chow Chow zou kopen koop dan ...

alleen van een bona-fide fokker.    
  21 (95.5%)
gewoon via de handel.    
  0 (0.0%)
maakt me niet uit.    
  1 (4.5%)

Totaal aantal stemmen: 22
« Gemaakt door: DutchChow op: 04. Feb 2010 om 20:01 »

Pagina's: 1 2 
Stuur Onderwerp Druk Af
Een Chow Chow met of zonder papieren (Gelezen 18322 maal)
DutchChow
Global Moderator
Niet aangemeld

Ik hou van ChowChowPraat!

Nederland
Geslacht: male
Een Chow Chow met of zonder papieren
04. Feb 2010 om 20:01

Op ons forum hebben we het regelmatig over de herkomst van onze Chow Chows. Veel Chow Chows worden aangeboden via de handel en hebben dan geen officile stamboompapieren. Ze zijn goedkoper dan als je een Chow Chow koopt van een bona-fide fokker.
Een argument is vaak om een Chow Chow via de handel te betrekken omdat je toch niet aan shows mee wenst te doen.
Is dat wel een argument? Is het ook niet zo dat een Chow Chow van een erkende -bona-fide - fokker meer biedt op het punt van een aantal zekerheden?

Enfin, tijd voor een peiling.
Kies optie 1 als je voor een volgende Chow Chow naar een erkende, bona-fide (ras)fokker zou gaan.
Kies optie 2 als je een Chow Chow via een advertentie of via aanbiedingen op het internet wilt gaan kopen.
Kies optie 3 als je de herkomst niets uitmaakt

Per forumlid mag slechts eenmaal gestemd worden.

Ik ben ook benieuwd naar de reacties en meningen.

Peter
Naar boven

--
DutchChow
"Mijn blauwe tong fluistert Chow Chow!"
IP Gelogd

babs
Junior Chow Chow
**
Niet aangemeld

chow chows are the best.

Geslacht: female
Re: Een Chow Chow met of zonder papieren
Reageer #1 - 04. Feb 2010 om 22:32

waarom via een bona-fide fokker,
omdat je dan wel weet wat je hebt.ik kan ook zeggen ik koop een chow chow van het internet,maar daar staan alleen puppen zonder papieren en dan nog hebben die fokkers meerdere rassen dus ook meer ziektekiemen.nee geef mij maar een chow chow die bij een erkende fokker vandaan komt,je betaalt dan wel meer dan gewoon op het internet maar je weet wel wat je hebt.een pup zonder voorgeschiedenis.
of zeg ik nu iets heel doms beschaamd beschaamd beschaamd beschaamd beschaamd beschaamd
groetjes babs
Naar boven

IP Gelogd

lynne
ChowChowPrater
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

Reageer #2 - 04. Feb 2010 om 23:49

Natuurlijk ben ik voor het kopen van een pup met stamboom,
Maar wat me het meest pijn doet is het leed wat de moederhond
wordt aangedaan in legbatterijen/puppymills, dat moet eens goed
tot iedereen doordringen.
Puppies die veel te jong bij de moeder weggehaald worden en dan
in busjes gepropt worden, om vervolgens hier, of net over onze grens,
goedkoop van de hand gaan. Velen overleven de reis niet of komen
al ziek aan.
Elk loopsheid worden de stakkers gedekt en leven onder erbarmelijke
omstandigheden.
Bonafide, goedwillende fokkers zijn aan een scala van regels gebonden
maar zolang mensen goedkoop aan de bak willen zal de malafide
handel in stand blijven. En nee hoor Babs, je zegt helemaal niets
doms, je slaat de spijker precies op z'n kop. Droevig Droevig

Groetjes van Ted
Naar boven

IP Gelogd

babs
Junior Chow Chow
**
Niet aangemeld

chow chows are the best.

Reageer #3 - 05. Feb 2010 om 11:22

hoi ted,

dank je wel,dacht echt even dat ik wat doms zou zeggen.
ik twijfel nog wel eens over wat ik geschreven heb.

het klopt wel dat moederhonden onder erbarmelijke omstandigheden leven en elke loopsheid worden gedekt.
ik heb het zelf mee gemaakt met mijn ex-vriend.die wou een rottweilerpup en die hebben we uit limburg (als ik het goed heb) vandaan gehaald.hij zag er 1 in een bak zitten met als ondergrond zaagsel.het beestje zat in een hoekie en kwam niet naar voren.ik zei nog tegen hem doe het niet,want hij is ziek.die man had er ook meerde rassen zitten,maar ja me ex-vriend natuurlijk eigenwijs (ik had een tijdschrift in de auto liggen over malafide hondenhandelaren,ik had hem nog voorgelezen waar je op moest letten) en die wou toch die pup.wij de pup mee genomen naar huis.de eerste week ging het goed,was hij gewoon vrolijk,alsof hij een een of andere injectie had gekregen waardoor hij zich niet ziek voelde,maar na die week ging het slecht,we zijn naar de dierenarts geweest,de dierenarts heeft hem toen gelijk gehouden voor observatie.de pup gelijk aan het infuus.na een week bij de dierenarts te hebben gezeten belde de arts ons op dat het niet goed ging en of wij zo snel mogelijk konden komen.dus wij daarheen en eigenlijk wist ik al wat er ging gebeuren,want een arts vraagt niet voor niets s avonds of je zo snel mogelijk kon komen.ja de pup was niet meer te redden,hij had een fikse maag/darm infectie,ik zeg altijd parvo,weet alleen niet of het overeen komt.de pup werd ingeslapen,hij was 2 maanden en 22 dagen oud.we zijn toen weer terug gegaan naar die man omdat we ons geld terug wilden,maar dat kregen we niet we konden alleen een andere pup uitzoeken,dat heeft mijn ex-vriend gedaan,het werd een akita inu,was ook ziek maar die heeft het wel overleeft,maar hij heeft er een flinke klap aan overgehouden aan dat ziek zijn,zit iets niet goed bij die hond in zijn koppie.daarom zeg ik nu ook geef mij maar een pup met papieren die bij een bona-fide fokker vandaan komt.dan weet je dus wat je hebt.

groetjes babs
Naar boven

IP Gelogd

lynne
ChowChowPrater
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

Reageer #4 - 05. Feb 2010 om 13:56

Hallo Babs,

Ja zo zijn er legio verhalen, op de TV zie het je zo vaak, dat je zou
denken dat mensen zich nog wel drie keer bedenken, maar helaas.
Bij Aanschaf en Fokkerij staan op onze website vier punten heel
duidelijk beschreven. Ik zou iedere potentieele Chowpupkoper
sterk willen aanraden om ze allemaal goed door te lezen.

Groetjes van Ted
Naar boven

IP Gelogd

Laska
ChowChowPrater
Niet aangemeld

Eens een Chow, altijd
een Chow !!!

Reageer #5 - 05. Feb 2010 om 14:01

Hoi Peter,

Goed idee het opstarten van dit topic.

Ikzelf ben overduidelijk vr kopen bij een erkende bonafide fokker >> onze 3 Chow's komen dus ook alledrie van een via de rasvereniging gekozen fokker c.q. via een tip van Martha Visser -ingeval van onze 1e 2 Chow's- waar een nestje was.

Toen we voor Kaj gingen kijken, heb ik een aantal fokkers uit onze clubblad aangeschreven en zodoende zijn we dus bij Lisette terechtgekomen, waar Kaj vandaan komt zoals al bekend is hier. De 2 vorige fokkers doen er qua  naam niet meer toe, de fokker van onze (1e) Sascha is volgens mij ook allang niet meer actief, zie of hoor ik nooit wat van >> de fokker van onze (2e) Laska is nog wel volop actief.

Echter kopen van een erkende fokker wil niet helemaal zeggen, dat je niets aan gezondheidsproblemen kunt hebben natuurlijk. Met onze Sascha hebben we ook wel gezondheidsproblemen gehad de eerste paar jaar -diverse problemen gehad door een bacterie die hij bij zich bleek te dragen vanaf begin aldus DA, maar is wel helemaal goedgekomen na goede behandeling- en met onze Kaj tobben we al sinds hij 7 maanden oud is met zijn voorpoten >> in beide artrose en E.D.

Maar het zulk soort problemen als Babs nu bv vertelt -vreselijk wat je vertelt trouwens-, dat heb je natuurlijk nit bij een erkende fokker >> is t erg zoals dat soort handelaren met hun dieren omgaan, zou absoluut verboden moeten worden dat zulk soort mensen honden blijven fokken, maar zolang er door vele mensen gekocht blijft worden bij zulk soort figuren om de kosten voor aanschaf zo laag mogelijk te houden, zullen ze blijven bestaan helaas....

In de eerste plaats afschuwelijk voor de ouderdieren, die hebben absoluut geen leven zeker de teefjes niet n ook voor de pups, die vaak een vreselijke start hebben n soms dus ook heel jong overlijden, wat voorkomen had kunnen worden!!! Is t erg voor woorden!!!

Ben ook benieuwd naar verdere reacties...

Groetjes,
Nora
Naar boven

IP Gelogd

babs
Junior Chow Chow
**
Niet aangemeld

chow chows are the best.

Reageer #6 - 05. Feb 2010 om 14:01

hoi ted,

is dat gewoon op de site van de nccc??????

ja ik stoot mijn hoofd nu niet meer zoals toen,zeker niet wat een pup betreft.het was gewoon zielig om die pup daar te zien liggen bij de dierenarts,maar ja er zijn zat mensen die er nog steeds in trappen en dat is een keus van hun,ik doe het in ieder geval niet meer en ik probeer me zusje er ook van te overtuigen om geen pup van het internet te kopen maar bij een bona-fide fokker.

groetjes babs
Naar boven

IP Gelogd

babs
Junior Chow Chow
**
Niet aangemeld

chow chows are the best.

Reageer #7 - 05. Feb 2010 om 14:11

hoi laska,

ja maar zo is het wel gegaan bij die handelaar.
er zaten 3 husky teefjes in een kennel,ze konden net aan met zijn 3en naast elkaar staan en ze waren alle drie drachtig.ik moet er niet aan denken hoe dat verder is afgelopen met die teefjes en al die pups in die bakken,het is gewoon echt zielig.er zat bij die akita die wij kregen nog een akita in de bak,die net zoals onze rottweilerpup stil in een hoekje zat en die was ook al verkocht.maar ik weet zeker dat zij (het was een teefje)het niet heeft gehaald,maar als je dan terug gaat om je geld terug te krijgen krijg je dat dus echt niet,je krijgt alleen een andere pup en dan mag je hopen dat die het wel overleeft.

het is gewoon te erg voor woorden zoals het in dat soort fokkerijen eraan toe gaat.

groetjes babs.
Naar boven

IP Gelogd

lynne
ChowChowPrater
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

Reageer #8 - 05. Feb 2010 om 16:02

Hallo Babs,

Op de startpagina van de NCCC zie je links in het mooie
donkerblauw met witte letters staan :

Ras info
Houden van de Chow
Aanschaf en fokkerij
Vraag en antwoord

Als je alles doorleest , nou dan ben je nog even zoet Knipoog Grijns
maar wel goed geinformeerd.

Groetjes van Ted
Naar boven

IP Gelogd

babs
Junior Chow Chow
**
Niet aangemeld

chow chows are the best.

Reageer #9 - 05. Feb 2010 om 18:01

hoi ted,

dank je wel,ga zo even kijken,moet eerst nog wat eten.

lieve groetjes babs
Naar boven

IP Gelogd

ursy-Vargo
Chow Chow
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

Reageer #10 - 05. Feb 2010 om 20:38

hoi peter,
ik heb ook onmiddellijk gestemd om met een goede fokker te gaan kopen,na het voorval van onze chow beau die gestorven is op nog geen twee jarige leeftijd ,en dat me handen vol geld gekost heeft aan de dierenarts .Niet dat dat mij te veel zou geweest zijn als we onze beau kunnen houden hadden.
Maar heelaas heeft dit Niet mogen zijn waar ik nog altijd heel veel spijt van heb .Ik heb die rooffokkers dan ook een andere naam gegeven nl broodfokkers want die mensen zijn alleen op geld uit ,maar hebben geen hart voor dieren.
Nu hebben we twee pracht honden van een erkende fokker waar we nog veel kontakt met hebben ,en de dierenarts verdient aan ons ook niet veel meer.We zijn nog maar n maal moeten gaan voor de jaarlijkse spuit.
Dus dat scheeld al heel veel in mijn geldbeugel.Maar wat voor mij belangrijk is we hebben nu twee super gezonden en goed van karakter honden,waarvan ik hoop dat we nog jaren plezier van hebben.
groetjes martine en een dikke blauwe Steek Tong Uit van ursy en vargo
Naar boven

IP Gelogd

hans
ChowChowPrater
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

Reageer #11 - 05. Feb 2010 om 21:02

Ik heb gekozen voor bonafide fokker, maar heb er toch even over moeten nadenken dit omdat ik in mijn ervaring heb meegemaakt dat k enkele bonafide fokkers niet aan de regels houden wat ik al eerder in een andere topic had aangegeven, ook gebeurd dat helaas bij andere rassen is mijn ervaring, maar gelukkig is het grotendeels fokkers eerlijk en betrouwbaar, daarom is het toch beter om naar een bonafide fokker te gaan!!

Even `n kleine opmerking op Loes, men hoeft niet pers shows te lopen om goede fokresultaten te hebben. er zijn honden die zich niet tonen op shows maar toch aan de eisen voldoen die de club stelt en dus mee gefokt kan worden!

Gr. Hans
Naar boven

IP Gelogd

DutchChow
Global Moderator
Niet aangemeld

Ik hou van ChowChowPraat!

Nederland
Geslacht: male
Reageer #12 - 07. Feb 2010 om 11:13

Tot zover allemaal bedankt voor jullie reactie en het kiezen van een optie.
Voor wat betreft de peiling:
= Het stemmen gaat in principe anoniem
= De instelling is zo dat er slechts eenmaal per forumlid gestemd kan worden.

Is het resultaat (voor zover) niet een beetje vertekend?
Gaan we inderdaad naar een bona-fide fokker om een Chow Chow te kopen?
Voor minder dan de helft kan ik toch een lieve Chow 'ergens' kopen?

Mag ik hen die nog niet gestemd hebben verzoeken dit nog te gaan doen?
En ja....een reactie of argumentering van de keuze is altijd welkom.

Dan een reactie op wat Hans stelde:
Citaat:
k heb gekozen voor bonafide fokker, maar heb er toch even over moeten nadenken dit omdat ik in mijn ervaring heb meegemaakt dat k enkele bonafide fokkers niet aan de regels houden wat ik al eerder in een andere topic had aangegeven, ook gebeurd dat helaas bij andere rassen is mijn ervaring, maar gelukkig is het grotendeels fokkers eerlijk en betrouwbaar, daarom is het toch beter om naar een bonafide fokker te gaan!!

Ik vind dit een terechte opmerking. Daarom is het, naar mijn mening, belangrijk dat een bona-fide fokker lid is van een rasvereniging en de gemaakt afspraken (over o.a. rasbeleid) zal nakomen/toepassen.

Peter

Naar boven

--
DutchChow
"Mijn blauwe tong fluistert Chow Chow!"
IP Gelogd

wampie
Junior Chow Chow
**
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

almere
Reageer #13 - 08. Feb 2010 om 00:31

besluiteloos Boos lippen verzegeld
Allemaal??
Ruim 160 geregisteerde leden en al wel 12 stemmen?
dit geeft inderdaad een ietwat vertekend beeld!
of durft men niet meer, gezien de reakties?
ja er zijn alleen bonafide fokkers... f rooffokkers. en
ja degene die er wl een hond kopen zijn #*+*
ja, ik heb mijn chow uit de handel. en
ja de voedings adviezen uit de winkel sloegen nergens op. en
ja leeftijd in het paspoort klopte niet. en
ja ik kan gelukkig logisch nadenken. en
ja ik ben per direkt mt hond en haar ontlasting naar de da gegaan
zonder dat er een aanleiding of een ziektebeeld was. en
ja ze had een darmparasiet, die niet reageerde op reguliere wormmiddelen en een liesbreuk. en
ja een papierloze chow die eerst door n of meerdere bazen verknipt is, uit een asiel redden is wl ok. en
ja de lust om te schrijven vergaat mij op deze manier.en dan heb ik het nog niet eens over het bezoeken van club-evenementen.
groet Loes
Naar boven
« Laatste Wijziging: 08. Feb 2010 om 14:40 door wampie »  

IP Gelogd

Zeehond
ChowChowPrater
Niet aangemeld

Waarom lang als het kort
kan?

Pieterburen
Reageer #14 - 08. Feb 2010 om 12:33

Met 7% respons geeft de peiling op dit moment inderdaad geen betrouwbaar inzicht in de mening van de deelnemers aan dit forum.
Dat zal denk ik ook niet lukken gezien de vraagstelling. Die solliciteert naar een sociaal wenselijk antwoord. Dat een heleboel forumdeelnemers denk ik niet kunnen of willen geven.
Maar de peiling is waarschijnlijk vooral een middel om discussie op te starten. Daar zijn we hier niet zo sterk in, helaas.

Ik heb zo'n vermoeden dat op dit forum de eigenaars van een Chow met FCI-stamboom ('papieren' is mij een te vage uitdrukking) in de minderheid zijn, misschien wel vr in de minderheid.
De meerderheid lijkt me een Chow-lookalike te hebben en lijkt daar heel erg gelukkig mee te zijn.
Het is zoals het is. Dit forum is er vooral om mensen met liefde voor de Chow en honden die daar op lijken bijeen te brengen.

Maar ja, dit forum is wel gelieerd aan de NCCC, de Nederlandse rasvereniging, en dus aan de kynologie.
Een rasvereniging heeft als bestaansreden de behartiging van de belangen van het ras.
Het gaat tegen het belang van een ras in als er gefokt wordt zonder gerichtheid op de standaard, zonder registratie en zonder dat gezondheid en welzijn in aanmerking worden genomen.

De kynologen op dit forum moeten zich al flink inhouden.
Maar zo nu en dan klinken er hier terecht geluiden door die recht doen aan dat waar de rasvereniging voor staat.

Mede natuurlijk in de hoop dat mensen die eerder niet beter wisten en door hun aankoop bij de handel/het grijze circuit deze sector hebben gesteund, bij de aanschaf van een volgende hond beter genformeerd zijn, beter zullen nadenken en zorgvuldiger te werk zullen gaan.
En dat mensen die aan het begin staan niet eerst een foute keus maken maar gelijk het steven in de juiste richting wenden.

Dit doet verder niets af aan de waarde die elke Chow/Chow lookalike  voor zijn eigenaar heeft, ongeacht zijn afkomst.
Aan zijn afkomst kan de hond in kwestie niets doen. De band tussen mens en hond heeft met afkomst ook niets te maken.

Groet,
Janneke

Naar boven

IP Gelogd

Pagina's: 1 2 
Stuur Onderwerp Druk Af