Welkom, gast. Klik Log In
ChowChowPraat. Het Nederlandstalig Chow Chow Forum

HomeHelpZoekLog In  

Pagina index wisselen Pagina's: 1
Stuur Onderwerp Druk Af
vachtprobleem en biotine (Gelezen 981 maal)
Bogye
Chow Chow Pup
*
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows

vachtprobleem en biotine
29. Jan 2016 om 17:40

Onze reu Nitro (Night Time Man of the Royal Club) is in augustus 3 jaar geworden en had een paar maanden terug wat vachtproblemen. Op een aantal plaatsen ontstonden wat kale plekken. Ik ben Biotine tabletten gaan gebruiken en de vachtproblemen zijn nu over. Nitro heeft weer een mooie volle, glanzende vacht. Ik ben de Biotine tabletten blijven geven, maar is dat ook de bedoeling of kan je er mee stoppen nu de vachtproblemen verleden tijd zijn.
Wie heeft hier ervaring mee? Ik hoor het graag. Groet, Siebe
Naar boven

IP Gelogd

DutchChow
Global Moderator
Niet aangemeld

Ik hou van ChowChowPraat!

Nederland
Geslacht: male
Re: vachtprobleem en biotine
Reageer #1 - 29. Jan 2016 om 19:50

Vachtproblemen zijn zeer complex en drijven vaak tot wanhoop. Van speciaal voeding, versterken van het immuumsysteem tot pittige medicatie (bv Prednison TM) en vaak ook resultaat zoeken bij de 'alternatieve' geneeskunde, een moeiszaam traject...
Ook hormoonwerking en niet te vergeten het milieu (en ook jaargetijde en het weer), stress kunnen van invloed zijn. Maar evenzo vlooien....
Dus is het ook denkbaar dat er soms meerdere oorzaken gelijktijdig spelen.

Ervan uitgaande dat het positieve effect komt van het gebruik van Biotine als voedingssupplement voor Nitro dan het volgende:
Hoe lang heeft het geduurd voordat het effect duidelijk werd?
Zelf heb ik geen ervaring met het gebruik van Biotine bij onze Chows.

Biotine (of vitamine B8 in Duitsland en de VS bekend als B7- , ook bekend als vitamine H of vitamine Bh) is een onderdeel van het vitamine B-complex.
Het wordt van nature in kleine hoeveelheden gevonden in eiwitbevattend produkten zoals orgaanvlees, noten, gist en eieren.
Het helpt (als co-enzym) bij de stofwisselingsprocessen in ons lichaam. De darmflora maakt biotine aan.
Van tekorten is weinig bekend en alleen als er teveel rauwe ei geconsumeerd wordt. Dan wordt biotine gebonden door een stof die avidine (zit in rauw ei) heet. Avidine wordt afgebroken bij hitte (en is dus niet meer actief in het gekookte of gebakken ei).
Biotine is verder wateroplosbaar en bij overmatig gebruik wordt het gewoon uitgeplast.
Er is geen beperking bekend, noch een adviesdosering als ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) bij mensen.
Over het (positieve) effect op haargroei (en nagels) van Biotine is, naar mijn best weten, geen wetenschappelijke duidelijkheid.
Alles op een rijtje zettend zie ik niet waarom je zou moeten stoppen met het supplement als je zeker bent dat het effect heeft.
Er zijn blijkbaar geen nadelige effecten.
Aan de andere kant zou je het geleidelijk kunnen afbouwen over een periode van bv een 3 4 weken en zien of de vacht mooi blijft of toch weer minder wordt.

Succes!

Peter
Naar boven

--
DutchChow
"Mijn blauwe tong fluistert Chow Chow!"
IP Gelogd

Zeehond
ChowChowPrater
Niet aangemeld

Waarom lang als het kort
kan?

Pieterburen
Geslacht: female
Reageer #2 - 30. Jan 2016 om 06:02

In mijn ervaring is biotine een supplement dat je tijdelijk geeft, als na een periode van ernstig haarverlies de hond een oppepper nodig heeft om een nieuwe vacht aan te maken. Je koopt het dacht ik ook als een 'kuur',  een verpakking goed voor een paar weken. En dan zou het zijn goede werk hebben moeten doen.
Ik geeft zo'n kuur wel aan teven na een nest. Dan gooien ze de vacht er namelijk nogal extreem af en bij de opbouw van de nieuwe vacht help je dan een handje.

Vachtproblemen bij de Chow kunnen als oorzaak hebben: verkeerde vachtverzorging. 

Hopelijk ben je lid van de Nederlandse Chow Chow Club. Dan heb je de afgelopen tijd in het Clubblad kunnen lezen over B&B (baden en blazen) als een succesvolle en diervriendelijke manier van vachtverzorging.  Natuurlijk zijn er legio andere oorzaken van vacht- en huidproblemen maar het is de moeite van het proberen waard om de waterblazer in te gaan zetten voor vachtonderhoud, wie weet gaat dat ervoor zorgen dat huid en vacht voortaan gezond blijven.

Groet
Janneke
Naar boven

IP Gelogd

DutchChow
Global Moderator
Niet aangemeld

Ik hou van ChowChowPraat!

Nederland
Geslacht: male
Reageer #3 - 31. Jan 2016 om 15:37

Het is misschien wel aardig om te weten dat vaak in hondenvoer 'voedingssupplementen' worden toegevoegd. Lees de samenstelling maar eens na op het etiket. Biotine (als vitamine B8 of H) zit daar vaak bij!! Rollende Ogen

Peter
Naar boven

--
DutchChow
"Mijn blauwe tong fluistert Chow Chow!"
IP Gelogd

Pagina index wisselen Pagina's: 1
Stuur Onderwerp Druk Af