Welkom, gast. Klik Log In
ChowChowPraat. Het Nederlandstalig Chow Chow Forum

HomeHelpZoekLog In  

Pagina index wisselen Pagina's: 1
Stuur Onderwerp Druk Af
Sterilisatie mogelijkheden teefje (Nala) (Gelezen 2228 maal)
Mirjam
Junior Chow Chow
**
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows

Sterilisatie mogelijkheden teefje (Nala)
08. Jan 2015 om 03:35

Gisteren is Nala gesteriliseerd via laparoscopie.
Alle voors en tegens hebben we tegen elkaar afgewogen, ook in overleg met de dierenarts en besloten het toch te laten doen. Alles ging voorspoedig en een paar uur na de operatie was ze al bijna weer de oude.

Ik weet dat er hier heel wat tegenstanders van sterilisatie zitten, maar dat neemt niet weg dat er ook mensen zijn die het wel (willen) laten doen en daar zo hun redenen voor hebben.
In het bericht hieronder zet ik daarom alle mogelijkheden nog eens op een rij zetten, want wellicht toch nuttige info.
Naar boven

IP Gelogd

Mirjam
Junior Chow Chow
**
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows

Sterilisatie mogelijkheden teefje
Reageer #1 - 08. Jan 2015 om 03:44

Alle mogelijkheden om een teefje geen nakomelingen te laten krijgen op een rij:

-klassieke castratie: buikoperatie waarbij baarmoeder en eileiders worden verwijderd. Vrouwelijke hormonen nemen daarna af, mannelijke hormonen komen relatief meer op de voorgrond. Mogelijk gevolg: fellere teef, dichtere vacht. En natuurlijk gewichtstoename.

-laparoscopische sterilisatie: via 3 kleine sneetjes in de buik worden de eileiders verwijderd. Baarmoeder blijft in tact en zal langzaam verschrompelen. Na de operatie knapt teef veel sneller op. Maar wordt niet uitgevoerd bij teefjes van 8 jaar en ouder zoiets. Bij elke loopsheid ontstaan in de baarmoederwand kleine holtes waar het eitjes zich in kan nestelen. In die holtes ontstaan nogal eens kleine cystes/ontstekinkjes en een oudere teef heeft die dus mogelijk al. Bij deze sterilisatie blijven die dan zitten en kunnen problemen veroorzaken.

-(prik)pil: tijdelijke manier om loopsheid te vermijden. Prikpil voor langere duur, maar oraal slikken kan ook. Als je de bijsluiter leest word je niet vrolijk, maar dat word je van geen enkele bijsluiter. Volgens het diergeneeskunde utrecht is aangetoond dat de kans op allerlei ellendige bijwerkingen erg meevalt.
Helaas levert de (prik)pil, qua gedrag, niet hetzelfde beeld als sterilisatie/castratie. Een chemisch gecastreerde reu zal zich wel ongeveer gaan gedragen alsof hij echt gecastreerd is; bij een teefje is dat niet te vergelijken (heel jammer vond ik).

-bij mensvrouwen moet ook soms de baarmoeder verwijderd worden en de eierstokken laat men dan zitten, zodat de vrouw niet pardoes in de overgang komt. Kan dat bij honden ook, vroeg ik de dierenarts. Die informeerde dat dus bij AZUtrecht en er zijn 3 redenen om dat niet te doen.
1. teef blijft loops worden alsof er niets aan de hand is. Ook voor reuen blijft ze zeer aantrekkelijk, en bovendien kan de loopsheid ook nog eens langer duren. Enige voordeel is dat ze niet bevrucht kan worden.
2. het zou lastig zijn de baarmoeder te verwijderen, want er blijft wel eens een stukje zitten. dat gaat dan meedoen met de loopsheid en zorgt mogelijk voor ontstekingen.
3. het is verboden Grijns Opereren mag alleen als het medisch noodzakelijk is, m.u.v. het neutraliseren (is dus castratie etc). Nu is dit wel te omzeilen, maar op zich wel een opmerkelijk feit.

-toen vroeg ik of teven die na castratie erg fel werden en bitchy of een onhandelbare vacht kregen wel eens hormonen kregen toegediend. Zoals vrouwen soms slikken tegen overgangsverschijnselen, oestrogenen dus. Die worden wel gebruikt, maar nu alleen bij teven die incontinent worden na castratie. Maar zou misschien een optie zijn.
Dus mocht Nala onverhoopt toch een onhandelbare vacht krijgen en met iedereen ruzie gaan maken, dan zouden we dat nog kunnen proberen Knipoog

Naar boven

IP Gelogd

kings
Junior Chow Chow
**
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows

Belgie
Geslacht: male
Re: Sterilisatie mogelijkheden teefje (Nala)
Reageer #2 - 08. Jan 2015 om 14:46

Is inderdaad nuttige info! Bedankt hiervoor!
Als ik dit zo lees denk ik wel dat jullie de goede keuze hebben gemaakt, ik zou alleszins ook voor de laparoscopische sterilisatie gaan  Smilie
Naar boven

IP Gelogd

Mosh_Pitt
Chow Chow
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows

Limburg (België)
Reageer #3 - 09. Jan 2015 om 07:09

Hoi Mirjam, ons Mosh is gecastreerd (wegens medische redenen). Haar vacht is inderdaad dikker geworden maar als we het goed bij houden, is het doenbaar Knipoog. Ze krijgt ook 3/4 de van haar voeding en zo houden we haar gewicht mooi op peil. Ons Mosh verandere positief, ze bloeide helemaal open, is veel energieker en vrolijker. Ze heeft geen nalast gehad van de operatie, oef Knipoog. Ook onze Pitt is gecastreerd omdat 1 teelbal niet wou indalen....hij heeft langere haren gekregen, maar deze zijn minder wollig als die van Mosh, dus valt ook mee. Omdat ie elke maand gaat zwemmen en dan daarna uitgeblazen wordt gaat zijn wissel ook vlotter... dus hout vast, maar hier stellen ze het ook goed Knipoog hopelijk blijft dat voor jou schattebol ook zo Knipoog. Groetjes Nele, Jef, Mosh en Pitt
Naar boven

IP Gelogd

DutchChow
Global Moderator
Niet aangemeld

Ik hou van ChowChowPraat!

Nederland
Reageer #4 - 09. Jan 2015 om 07:31

Hoi Mirjam,

Het is natuurlijk jouw keuze om je hond te laten castreren (steriliseren) en daar heb je dan je eigen reden(en) voor.
Mijn mening is en blijft dat als er geen medische, of dwingende noodzaak is men niet moet ingrijpen. Het heeft altijd een consequentie. Er wordt ingegrepen in de hormoonhuishouding bij een hond die eigenlijk niets mankeert.

Je somt bij deze topic een aantal medische “ingrepen” op om te voorkomen dat een hond zwanger wordt.
Ik mis gewoon de meest logische ‘ingreep’: “hou de reu weg van de teef, of teef weg bij de reu en dat is maar een paar dagen!”
Dat is helemaal niet ingewikkeld. In andere topics heb ik al eens aangegeven dat zeker de eerste 10 dagen van haar loopsheid een teef niks en ook helemaal niks van een reu wil weten! Ze blaft en gromt een reu die toenadering zoekt krachtig weg.
Alleen een dag of 2 – 4 is het opletten en dat merk je snel aan het gedrag van het teefje dat dan onrustig wordt en zoekende gaat.  Rollende Ogen

Nogmaals het zijn keuzes en hopelijk komen er geen bijwerkingen in de vorm van vachtproblematiek en/of incontinentie bij Nala. Om een hond dan haar leven lang een hormoonpreparaat te laten slikken is dan plots de omgekeerde wereld.

Mirjam, je kon mijn reactie verwachten......

Peter
Naar boven

--
DutchChow
"Mijn blauwe tong fluistert Chow Chow!"
IP Gelogd

hans
ChowChowPrater
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

Reageer #5 - 09. Jan 2015 om 08:56

Hallo Mirjam,
Het is net wat Peter al schreef het is ieders eigen keuze als je hond laat castreren ik heb dat ook bij 2 Chows laten doen zonder dat er medische reden waren de andere 3 Chows hadden wel een medische reden natuurlijk met de gedachten wat de gevolgen zou kunnen zijn maar gelukkig zijn de 2 Chows die ik nu nog heb niet incontinent wel de dikke vachten, in het eerste jaar als een hond gecastreerd is zal je weinig merken dat de vacht dikker word maar na 2 a 3 jaar word het meestal erger (uitzondering daargelaten) en dan word het voor vele lastig om de vacht klitvrij te houden!

Gr.Hans
Naar boven

IP Gelogd

Mirjam
Junior Chow Chow
**
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows

Reageer #6 - 11. Jan 2015 om 19:14

Ja Peter, je had me teleurgesteld als je anders had gereageerd dan je deed. En je hebt gelijk: teef bij reu weghouden is de eerste optie om geen pups te krijgen. En die optie heb jij nu toegevoegd.

We zullen wel zien hoe Nala zich verder ontwikkelt. Vooralsnog gaat het uitstekend met haar.

Dank ook aan Hans, Mosh_pitt en Stijn, voor jullie reacties.

groeten van Mirjam

Naar boven

IP Gelogd

Pagina index wisselen Pagina's: 1
Stuur Onderwerp Druk Af