Welkom, gast. Klik Log In
ChowChowPraat. Het Nederlandstalig Chow Chow Forum

HomeHelpZoekLog In  

Pagina index wisselen Pagina's: 1
Stuur Onderwerp Druk Af
vacht na de castratie (Gelezen 3684 maal)
hans
ChowChowPrater
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

vacht na de castratie
19. Nov 2014 om 08:39

De vachten van Chows worden er duidelijk niet mooier op na de castratie, hier een voorbeeld van Demis.

...
Naar boven
« Laatste Wijziging: 19. Nov 2014 om 12:59 door DutchChow »  

IP Gelogd

lia
Senior Chow Chow
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

Hoogvliet
Re: vacht na de castratie
Reageer #1 - 19. Nov 2014 om 16:45

Jeetje wat een vacht.... beschaamd dat zal een hele toer zijn om hem goed door te kammen...
Is het bij teven dan minder erg? Dat lijkt me wel dus omdat onze teefjes allemaal gesteriliseerd waren en ze hebben toch allemaal hun " vrij normale " vacht behouden...

Groet Lia..
Naar boven

IP Gelogd

Grechow
Chow Chow
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

Geslacht: female
Reageer #2 - 19. Nov 2014 om 17:14

Bij reuen hoeft het niet altijd zo te zijn.Wij hadden er geen last van.
Gré
Naar boven

IP Gelogd

lia
Senior Chow Chow
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

Hoogvliet
Reageer #3 - 19. Nov 2014 om 17:18

Demis is de broer van Boris Gré...wat een verschil hè?

...
Naar boven

IP Gelogd

Grechow
Chow Chow
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

Reageer #4 - 19. Nov 2014 om 19:56

Jeetje...., dat is zeker een verschil.
gr.Gré
Naar boven

IP Gelogd

hans
ChowChowPrater
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

Reageer #5 - 20. Nov 2014 om 08:21

Hoi Lia en Grè,

Zo zag Demis er ook uit voor zn castratie wel had hij iets meer haar dan Boris! Maar opzich valt het wel mee om Demis goed te onderhouden (vind ik) maar ik moet het wel minstens 2a3x in de week doen en ben er dan per keer dik `n uur mee kwijt, als het te lang word knip ik zn buik en poten kort en achterwerk en borst effileren want anders komt het haar echt tot de grond, het scheelt natuurlijk ook dat Demis altijd buiten is dus dat honden die altijd buiten liggen dikker van vacht zijn, ook mijn overleden teven Kathy Nikita en Maitè hadden zo`n dikke vacht Babs daarin tegen heeft wel `n dikke vacht maar word niet zo lang als de andere Chows en ziet er normaal uit, het nadeel van dit soort vachten is ook dat er van alles in blijft hangen door het pluishaar en de kleinste takje krult in de vacht. In mijn dagelijkse leven werk in `n hondenpension/trimsalon dus mijn Chows kammen is voor mij een peuleschil maar ik moet het niet een week overslaan dan is het einde zoek want dit soort haar klit behoorlijk en zou het dan met een mattbreeker of klittenkam de vacht moeten behandelen! Ik heb deze foto geplaatst als `n soort waarschuwing van als het niet nodig is je hond te laten helpen doe het dan niet want het is erg veel werk voor veel mensen en in de praktijk zie ik regelmatig honden in de trimsalon komen die zo op het eerste gezicht goed uitzien maar de ondervacht is dan vervilt en vaak dan als enige redmiddel geschoren moeten worden!

Gr.Hans
Naar boven

IP Gelogd

lia
Senior Chow Chow
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

Hoogvliet
Reageer #6 - 20. Nov 2014 om 12:59

Een kennisje heeft twee chow chows..reu en een teefje.
De reu ( 2 jaar ) is gecastreerd en ziet er ongeveer net zo uit
als Demis..( nog niet zo heftig maar toch...) Deze chows worden regelmatig gewassen en je moet toch echt kennis
van zaken hebben wil je zo,n vacht goed droog krijgen..
Bij jou is die kennis aanwezig Hans dus dat is geen probleem.
Ik denk dat jij ook niet zo,n wassert 😄 bent..zoals de meesten
onder ons..en alleen wassen..indien nodig..( bij ons dus nooit).

Hoe zit het dan met de teven?? Wij hebben nog nooit zo,n extreme vacht groei meegemaakt...
Gr. lia
Naar boven

IP Gelogd

DutchChow
Global Moderator
Niet aangemeld

Ik hou van ChowChowPraat!

Nederland
Geslacht: male
Reageer #7 - 21. Nov 2014 om 07:43

Het thema dat hier door Hans naar voren wordt gebracht is een zeer interessante.
Vaak wordt een castratie als een normale ingreep gezien en dient dan eerder het gemak van de mens als dat men zich de consequenties bij een hond voor ogen heeft. Daar komt bij dat ook vaak dierenartsen snel zijn in een advies omdat er zoveel voordelen aan zouden zitten. Ter voorkoming van.........
Die 'gedachte en wellicht bewezen voordelen' wegen eigenlijk niet op tegen de risico's van de ingreep en ook de nadelen. Waarom iets wegnemen wat er gewoon hoort als het in gezonde en normale staat is?
Het kan niet zo zijn dat castratie of sterilisatie er bij 'hoort' als men een hond in huis heeft genomen.
Hoe je het wendt of keert het is een ingreep en heeft invloed op de hormoonhuishouding.
De overvloedige haargroei kan daar een consequentie bij zijn en je ziet het met name bij langharige honden.
Het maakt niet uit; zowel bij een reu als teef!
En dan hebben we het alleen nog maar over de haargroei.
Incontinentie na de ingreep komt ook voor en betekent dan vaak dat het dier z'n verdere leven aan de medicijnen zit.
Wat is dan erger? Een loopse teef 3 weken in de gaten houden en in huis een broekje aangeven of een hond thuis te hebben die urine druppelt?

We hebben het bij deze topic over de vacht na de castratie.
Ik denk dat het antwoord duidelijk is.
Ja, overdadige haargroei kan een consequentie zijn na castratie (sterilisatie) bij zowel reu als teef.

Peter
Naar boven

--
DutchChow
"Mijn blauwe tong fluistert Chow Chow!"
IP Gelogd

Tiesje
Junior Chow Chow
**
Niet aangemeld

A Dog is the only true
love that money can buy!

Zandvoort
Reageer #8 - 09. Dec 2014 om 12:24

Peter, ik sta hier helemaal achter. Mijn vorige twee teven liet in castreren omdat ik toen nog onnozel was. De eerste had niet veel last maar Pebbles had een vacht waar ik niet meer doorheen kwam. Ik moest haar echt scheren omdat ze het niet uithield van de hitte! Ze werd ook incontinent en heeft haar hele leven aan het dieetvoer gezeten. Pearl (mijn nieuwe Chow) is niet gesterilliseerd en dat laat ik ook lekker zo! Men zegt dat de kans op baarmoederkanker dan groter is? Dat risico neem ik dan maar want ik ga een hond van 8 jaar niet blootstellen aan een zware ingreep alleen voor mijn eigen gemak.   

Pebbles na castratie ...
...
Naar boven

IP Gelogd

Grechow
Chow Chow
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

Reageer #9 - 09. Dec 2014 om 14:31

Hi Lia,
Ook bij onze 2 teven is er geen bijzondere haargroei geweest na de ingreep, evenals bij onze 2 reuen. Dus ik kan bij onze vier honden geen bijzonderheden vaststellen , zeker niet wat haar groei betreft.
Gr.Gré
Naar boven

IP Gelogd

hans
ChowChowPrater
Niet aangemeld

Ik hou van Chow Chows!

Reageer #10 - 10. Dec 2014 om 06:34

Hoi Patricia,

Ik heb mijn honden wel bewust laten castreren (behalve Maitè baarmoederontsteking en Demis prostaat)  en was zeker van bewust dat hun vachten dikker zou worden, maar eerlijk gezegd voor de honden is het in de hete zomer met zo`n zware vacht en vooral Demis haast niet te doen en heb hem dan ook `n keer kort gehaald en merk dan dat hij veel levendiger is dan met zo`n dikke vacht al hou ik hem goed bij, bij mijn teef Babs die ik nu nog heb is ook gecastreerd maar je ziet er wat vacht betreft weinig van wel komt ze slecht door de rui! En wat incontinentie betreft kregen Maitè en Silas sinds hun castratie dat probleem en hadden medicijne daarvoor maar na enkele jaren hielpen medicijnen niet meer!

Gr.Hans
Naar boven

IP Gelogd

DutchChow
Global Moderator
Niet aangemeld

Ik hou van ChowChowPraat!

Nederland
Geslacht: male
Reageer #11 - 10. Dec 2014 om 06:59

Hoi, hoi,

Voor mij is het volkomen duidelijk.
Grijp niet in als er geen medische noodzaak is.
Die paar dagen loopsheid zijn echt geen drama.
Castratie (sterilisatie) is altijd een ingreep, en naast een risico tijdens en na de operatie (narcose, e.d,) zal geen enkele dierenarts je een garantie geven dat er geen bijwerkingen (o.a. haargroei, incontinentie) kunnen gaan optreden.

Peter
Naar boven

--
DutchChow
"Mijn blauwe tong fluistert Chow Chow!"
IP Gelogd

Pagina index wisselen Pagina's: 1
Stuur Onderwerp Druk Af